Gluttandes bakom en gardin.....

Sverigedemokraterna -  i ett notskal:

"– Jag ser dem komma gående från hyreshusen i Falkvik, invandrarna. Jag tycker de blir fler och fler."

Pa distans. Iakttagandes. Tyckandes.
Men - ett viktigt men - inte vetandes. Men en tro. En tro om att de blir fler. En tro om att de beter sig annorlunda.
(ps .. kare sverigedemokratiske Ingvar Karlsson - alla manniskor beter sig annorlunda mot en sjalv. Det gar inte runt  nagon annan Ingvar Karlsson och petar i pelagonbladen..)

"Titta där borta vid Netto, hela tiden nya ansikten! Och de röker i trapphusen. Jag tycker synd om folket som kommer, men det är inte rättvist att de får så mycket hjälp när svenska kvinnor som skött hem och jobbat deltid har så dålig pension."

Titta. Dar borta. Inte har. Utan dar borta. Pa distans. Men pa distans vet Ingvar Karlsson att de dar langt borta far mycket hjalp. Han vet inte. Han tror. Han vet inte hur folk lever sina liv - hur de tjanar sina pengar- men han utgar fran att de far mycket hjalp.

Dar ar tron. Det som gor att Sverigedemokrater tycker sig ha ratt. Och de har ratt. I sin tro. Det innebar inte att de vet hur folk har det - men det tror sig veta.

Den andra notskalt fyller pa:
"Sverigedemokraternas Johnny Skalin håller partiets jungfrutal i budgetdebatten den 12 oktober.

Han använder orden ”hundratusentals invandrare per år” i en argumentation med finansminister Anders Borg.

Efteråt frågar jag Johnny Skalin om siffran. Han tar fram sin mobil och visar en webbsida hos Migrationsverket.

Johnny Skalin pekar på siffran 102 449. Det är det totala beviljade antalet uppehållstillstånd 2009. Jag frågar om han har klart för sig att där ingår besökande, studerande, fritt rörliga EU/EES-medborgare som skriver sig i Sverige med uppehållsrätt, adoptivbarn. Allt."

Inte forsta siffror. Rusa pa en siffra. Inte analysera vad siffran betyder. Utan en tjurrusning framat. Sa gor Jimmie Akesson nar han pratar valdtaktsstatistik. Han vet att siffran han anvander har ett ursprung - ett ursprung som han latsas om inte existerar.

Den taktiken passar dem som star pa distans och tittar mot Netto, gluttandes bakom sin koksgardin. De ar sa manga. Och de valdtar. Tror man. Och Akesson fyller pa med sin medvetet misstolkade statistik. Och Skalin far 102 000 att bli "hundratusentals" - nar det egentligen handlar om drygt etthundratusen och det omfattar ocksa studenter och adoptivbarn och EU medborgare....


Kommentarer
Postat av: T

Din skrivstil. Jobbig. Orkar inte läsa. lol.

2010-11-07 @ 18:07:19
Postat av: Hans

malgruppen. tank pa mlagruppen. ar meningen lang har de glomt inledningen.

2010-11-07 @ 18:22:29
Postat av: marianne

JIMMIE ÅKERSSON ÄR DET BÄSTA SVERIGE HAR

RÖR INTE MIN SVERIGEDEMOKRAT!!

2010-11-07 @ 18:45:33
Postat av: Hans

sjalv foredrar jag raggmunk och flask.

2010-11-07 @ 19:04:45
Postat av: Tor

Öh, du Marianne. Politiker är inte små söta gosedjur man puttar upp i sängkanten. Du får gärna behålla din Åkesson, där brevid Björne och de andra gosedjuren. Det bästa som hänt Sverige säger du? Vad har Jimmie hitills åstadkommit som är så himla bra för Sverige?

2010-11-07 @ 19:06:52
Postat av: Clas

@Tor Han vågar göra nåt som andra politiker inte vågar. Prata kritiskt om invandring precis som resten av europa har vaknat upp och börjat göra. Merkel i tyskland. Danske Folkeparti i Danmark. Fremskkritt (stavning?) i Norge och även det populistiska partiet i Holland. Alla vill ställa större krav för medborgarskap och invandring. Och det är inte mer än rätt. Ta följande som de vill införa i Holland:



En flykting som vägrar gå på medborgarkurs kan förlora sitt uppehållstillstånd



Förbud mot burka och andra klädesplagg som döljer ansiktet



Hårdare tag mot muslimska friskolor som inte respekterar demokratin, har inkompetenta lärare, och missköter sin ekonomi



Minimumstraff för återfallsförbrytare



Barn med språksvårigheter ska tvingas till extralektioner



Att flyktingar från vissa länder automatiskt får uppehållstillstånd avskaffas



Möjligheten till anhöriginvandring begränsas



Det här tycker är väldigt rimliga regler och krav. Andra skulle kalla det främlingsfientligt. Men det är bara att slå tomhänt i luften efter nåt som inte finns där.

2010-11-07 @ 21:59:23
Postat av: Hans

det kanske inte har fallit in att andra politiker ar mognare och kan fundera istallet over hur man kan attackera arbetsloshet, fattigdom etc .. och inte ga pa folk for att dom ar arbetslosa OCH invandrare?



2010-11-07 @ 22:02:42
Postat av: Clas

@Hans du kanske tycker det är en bra idé att öppna gränserna istället? Eller så begränsar vi de och kan enklare styra upp i områden det är problem.



I Rosengård är det 70% arbetslöshet! 70%!!!! Om man fortsätter fylla på så rinner bägaren över. Det fattar även den dummaste människan. Istället inför man nya och generösare bidrag och "instegsjobb". Som istället skapar lönedumpningar och möjlighet för arbetsgivare att utnyttja människor.

2010-11-07 @ 22:10:33
Postat av: Hans

jag har inte skrivit om att "oppna granserna" sa varfor funderar du over sant? ar det inte battre att kommentera det jag skriver och inte det du gar runt o fantiserar om?

var har du kallan for 70%s arbetsloshet i Rosengard?

jag hittar pa wikipedia att 38% ar i arbete. Det innebar inte 62% arbetsloshet eftersom dari ryms studerande, sjukskrivna o s v.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Roseng%C3%A5rd#cite_note-dn.se-1

2010-11-08 @ 00:16:53
Postat av: Sigvur

Det är väl inte konstigt att det inte finns jobb för invandrare om svenskarna är rasister. Varför skulle en rasist ge ett jobb åt en invandrare?



Trodde det var slut på inavelsrasismen i Sverige efter 90-talet, men tydligen inte. Människor kommer tydligen alltid tro sig bättre än andra på grund av hudfärg, religionstillhörighet, et c. Det intressanta är att rasisterna oftast själva är undermåliga vad gäller intelligens, yrkesframgång, you name it. De befinner sig med andra ord inte själva i toppen på den "ras" de förespråkar vara bättre än andra raser. Men det är ju därför de är rasister, för att ha någon lägre att sparka på eftersom ni alla rasister känner er så förbannat underlägsna era grannar. "Det är inte mitt fel att jag blev uppsagd, chefen tycker bättre om blattar." "Jag skulle få ett jobb om det inte fanns så många invandrare". "Invandrarna stjäl våra kvinnor".



Bu fucking hu, om ni suger så jävla fett kan ni väl begå självmord eller nåt men bespara oss hatet mot oskyldiga invandrare som är del i Sveriges framtid.



Utan tidigare invandring skulle vi inte vara värda namnet på kartan. Utan invandring och blandning tunnas genpoolen ut och sjukdomar/missbildningar uppstår.

2010-11-08 @ 08:37:06
Postat av: Clas

Kollade upp det. Verkar vara 62% som du sa. Men det är fortfarande alldeles för högt. Det är rent av fruktansvärt. Dessutom:



"I hela Rosengård har 86 procent utländsk bakgrund, i Herrgården 96 procent.

I hela Rosengård har 38 procent arbete, i Herrgården 15 procent."



Och det skapar en ännu större segregation och utanförskap.



Dessutom!



Rosengård har 8% arbetslöshet och försök få ihop den matten om ni kan. 38% jobbar och 8% arbetslösa vilket gör att 54% gör vadå? I Herrgården är 9% arbetslösa och 15% jobbar.... Det går dock att få ett hum om hur folk försörjs. I Herrgården får 84% av alla hushåll socialbidrag... I hela Rosengård är det "bara" 36%... Antalet sjukskrivna och studerande och säkerligen betydligt mindre än de arbetslösa... En siffra på 62% som inte är i jobb är fortfarande skrämmande hög. Ser man inte problemet här så är man blind. Invandring måste minskas innan problemen blir ännu värre.

2010-11-08 @ 12:23:15
Postat av: Hans

ja, dar ser du .. du skulle nog kolla upp siffrorna innan du skriver 70% och lagger till utropstecken.. ja till och med tre (3) utropstecken - basunerandes ut nagot som inte visar sig stamma. Eller som du inte ens har en kalla for.



Och sedan konstaterar du anda att arbetslosheten skulle vara 62% nar den inte ar det. det ar 38% som ar i arbete av befolkningen 20-64 ar. Det ar inte samma sak som att resten skulle vara arbetslosa.



du skriver ju sjalv sedan att arbetslosheten ar 8% :)

hur ska du ha det?

lite svart med siffror kanske?



du kanske kan ge lanken till den kalla du hittat om 8% arbetsloshet sa kan jag hjalpa dig forsta...

2010-11-08 @ 12:53:41
Postat av: Clas

Nu missförstår du. Läs vad jag skrev. Jag sa att jag är mycket kritisk när 38% jobbar och 8% arbetslösa vilket gör att 54% gör vadå? Mig veterligen är det alltså 62% arbetslöshet. 54% som inte gör nånting (statistiskt sett) är arbetslösa. Lär dig läsa.



"Det är väl inte konstigt att det inte finns jobb för invandrare om svenskarna är rasister. Varför skulle en rasist ge ett jobb åt en invandrare?"



Det där är rent skitsnack. Alla som kan och vill får jobb. Allt fler företag eftersträvar mångfald, rasismen på arbetsmarknaden är minimal. Försök inte skylla på rasism att det är så stora delar av arbetslösa invandrare. Det där håller bara inte.



Sigvur du talar som att jag påstår att alla invandrare är röttägg och ska skickas ut. Jag ber dig läsa mina inlägg och förstå. Invandringen är för stor för att hjälpa alla in på arbetsmarknaden. Enda jag sagt är att invandringen som tas emot ska sänkas. Inget annat.



"Bu fucking hu, om ni suger så jävla fett kan ni väl begå självmord eller nåt men bespara oss hatet mot oskyldiga invandrare som är del i Sveriges framtid. "



Här kommer det igen. Så fort man uttalar sig kritisk av en stor invandring är man rasist och ska "ta självmord". Det är att löjligt. Lär dig diskutera på en saklig nivå som en vettig människa. Flytta till Rosengård själv så får du se hur det ser ut. Det är en misslyckad och alldeles för stor invandring. Människor har hamnat utanför samhället och många har skapat ett förakt för Svenskar och svenska system vilket har också ökat andelen personrån (ofta riktade mot svenskar) i området. Rosengård har inte blivit nåt annat än ett massivt ghetto. Fortsätter man släppa in och bosätta människor i Rosengård kommer det eskalera och bli värre. Men som vanligt är det väl smartare att ta emot mer invandrare och skapa mer utanförskap. Det har ju våran regering (borglig och sossar) varit duktiga på dom senaste 30 åren.

2010-11-08 @ 13:10:01
Postat av: Hans

men var far du siffran 8% ifran?

nu skriver du i samma stycke att

a. 8 % ar arbetslosa

b. 62% ar arbetslosa

c 54% ar arbetslosa



det ar nog du som ska lasa vad du sjalv skriver:-)

2010-11-08 @ 13:33:15
Postat av: Clas

Glöm det som skrevs om 62%. Längre ner skriver jag mer utförligt om vad som stod i en artikel i dn. Siffran 62% blir när man lägger ihop arbetslösa + de som inte arbetar. Bland dessa kan det ingå sjuka m.m. Jag tvivlar dock starkt på att Rosengård har flest studenter och sjuka i hela landet.



"Det intressanta är att rasisterna oftast själva är undermåliga vad gäller intelligens, yrkesframgång, you name it. "



Det är också majoriten av Socialdemokrater och Moderater. Men det säger i praktiken ingenting. Majoriten av Svenskar är just detta. Lågutbildade och arbetsklass. Det gör dom inte dummare än någon annan.



Siffran på 70% jag hade fått fram visade sig vara ett mindre område i Rosengård. Fortfarande högt men gällde inte hela Rosengård självfallet. Ber om ursäkt för att jag var miss-informerad. Skulle givitvis kollat upp en källa innan jag skrev. Alla gör vi misstag. Hur som helst.



Annan intressant statistik i Rosengård är: Endast cirka 60 procent av Rosengårds skolbarn får godkänt i kärnämnena när de slutar nian (vilket kan jämföras med genomsnittet för hela Malmö inklusive Rosengård: 80 procent).



Och slutligen:



Rosengårds socialchef Inger Leite sade för en tid sedan till Dagens Nyheter:



- Jag är pessimistisk om Rosengårds framtid. Jag vet faktiskt inte vad man ska göra.



Han vet inte vad dom ska göra. Alltså saknas det en plan för vad man ska göra åt Rosengård. Som kommer fortsätta förvärras så länge man tar emot fler invandrare och ignorerar alla problem som man gjort de senaste 30 åren.



Jag har själv bott i ett väldigt invandrartätt område likt Rosengård. (dock inte ens i närheten av so illa ställt). Och jag vet vad jag talar om. Det byggs en rasism mot Svenskar i såna områden och det är jag inte ensam om att fått erfara. Men den rasismen talar man mycket sällan om.



2010-11-08 @ 14:19:00
Postat av: Hans

Inger ar val en hon?

Och hur kommer du fram till att det skulle saknas en plan for Rosengard, bara for att socialchefen ar pessimist? ar det inte ett valdigt markligt satt - och okunnigt - att dra slutsatser pa?

Leta upp Malmo kommun och deras framtidsplaner pa natet sa ska du nog slippa oroa dig.

Men det ar ju som jag skriver - pa distans tror sig Sverigedemokraterna veta exakt hur saker och ting ar.

Tack for att du har askadliggjort sa tydligt i dina kommentarer hur en sverigedemokrat resonerar!

2010-11-08 @ 15:10:34
Postat av: Clas

Kan ju även tillägga att jag INTE röstade på SD. Jag röstade på moderaterna.

2010-11-08 @ 15:28:41
Postat av: Lena

En sak håller jag med dig om - att Ingvar Karlsson utgår från vad han tror och tycker när han pratar om invandrarna. Precis som du skriver kan han inte veta t.ex. hur dessa personer försörjer sig. Men samtidigt anser jag att du gör detsamma när du pratar om Sverigedemokraterna. Det verkar som att du utgår från att Ingvar Karlssons sätt att argumentera är något som är specifikt för alla sverigedemokrater, och då kan man ju fråga sig om du är rätt person att dra slutsatser om det? "Men det ar ju som jag skriver - pa distans tror sig Sverigedemokraterna veta exakt hur saker och ting ar. Tack for att du har askadliggjort sa tydligt i dina kommentarer hur en sverigedemokrat resonerar!". För det första röstade Clas på moderaterna, så enligt ditt resonemang skulle det snarare åskådliggöra hur en moderat resonerar. Men min poäng är just det, att Clas åsikter inte är representativa för varje moderat i hela landet, precis som Ingvar Karlssons åsikter inte är representativa för varje sverigedemokrat i hela landet.



För övrigt bör man väl när man framför kritik, också förklara varför man är kritisk till det någon annan har påstått. Du visar dig kritisk till JÅ:s våldtäktsstatistik, men du skriver ingenting om vad i hans statistik som skulle vara felaktigt. Jag har personligen inte kollat upp statistiken kring det, så jag påstår inte att du har fel (och inte heller att du har rätt), men vill påpeka att du knappast påverkar någons åsikter genom att framföra kritik utan några grunder att vila den på. Kanske något för ett framtida blogginlägg?

2010-11-08 @ 21:52:21
Postat av: Hans

Lena... inte ett framtida .. utan ett baktida inlagg. i augusti nar Jimmie pratade om valdtakter.

http://guero.blogg.se/2010/august/detta-standiga-tjat-om.html

Ingvar Karlsson ser invandrarna ga till Netto.

Jag laser vad Sverigedemokrater skriver, jag ser dom bli intervjuade.

jag undrar mycket over hur man kan sympatisera med sa fordomsfull politik.

sa jag gluttar inte bakom en gardin pa SDare.. jag laser SD bloggar, hemsidor o s v.

Ingvar Karlsson pratar inte med invandrare. Han ser dom pa hall.

Det ar skillnaden.

2010-11-08 @ 22:02:35
Postat av: Lena

Ah, då ber jag så mycket om ursäkt. Jag är mer av en läsare på tillfälligt besök, så jag har ingen koll på vad du skrivit om tidigare. Jag har läst inlägget nu, och det är ju en del intressanta synpunkter du har. Såhär spontant tror jag väl kanske inte att allt är helt korrekt då, men som jag skrev i min förra kommentar, har jag själv inte granskat statistiken. Jag får därför vänta med att kommentera den biten vidare, tills jag har bättre koll själv. En diskussion där alla parter far med påhittade fakta och påståenden utan grunder anser i alla fall jag vara rätt meningslös.



Jag ifrågasätter inte att du har läst på om Sverigedemokraterna, och jag utgår från att du även har läst deras partiprogram. Vad jag menade var det, att det är viktigt att särskilja på en privat persons åsikter och partiets åsikter. Och att Ingvar Karlsson är EN sverigedemokrat, han är inte alla, och han representerar inte alla. Vill du verkligen veta vad partiet står för är det ju partiet du bör inrikta dig på, och utifrån det dra dina slutsatser. (..vilket du kanske också gjort i ett tidigare inlägg, men som jag i varje fall tycker att du misslyckades med i detta.)

2010-11-09 @ 18:20:49
Postat av: Hans

"alla parter far med påhittade fakta och påståenden utan grunder ".. jasa? jag ar en part i diskussionen och da far du val vara snall och skriva vad for nagot som jag hittar pa eller pastar utan grund?

2010-11-09 @ 20:08:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback