Att halla fast hade rackt..

Mannen som far fangelsestraff for att ha slagit en valdsverkare med en domkraft - tva slag - sager att de var ett gang som sag overfallet.
Om de var ett gang sa hade de kunnat ingrip i grupp - ringt polisen - och hallit fast valdsverkaren.
Att sla nan med en domkraft sa skallbenet spracks ar overvald.
Att en massa manniskor kalla honom for hjalte ar inget markligare anatt 4 % vill rosta pa sverigedemokraterna.
Det finns ocksa dom som vill infora dodsstaff i Sverige.

Kommentarer
Postat av: m

Det är inte så jävla lätt att hålla i någon som går bärsärk och är av alkohol bedövad. Men när du går in i en situation för att rädda liv och lem på en medmänniska så kan du få använda vilka medel du vill, så får andra använda vad de bedömer nödvändigt. Själv bor jag hellre granne med en Per-Anders, sju dagar i veckan.

2009-11-05 @ 01:52:07
Postat av: Daniel J

Jag tycker att du har några märkliga associationer.
Att dra ett likhetstecken imellan dom som tycker att han är en hjälte och mellan ja-sägare till dödsstraff och främlingsfientliga, är fel och vilseledande i min mening.
Dom som ser honom som en hjälte är närmare människor med civilkurage, men också människor som även vet att dom inte kan tänka helt rationellt när det uppstår en sådan allvarlig situation.
Jag förstår dom och jag tror att även många utav som bedömde att det va övervåld, skulle själva ha haft svårt att hålla huvudet helt kallt om dom stod i hans skor.
Förutsatt att dom har civilkuraget att bry sig.

2009-11-05 @ 02:04:28
Postat av: Hans

civilkurage handlar inte om att spracka skallben pa manniskor.

2009-11-05 @ 02:07:07
Postat av: lionheart

Det är väl typiskt för Sverige och domstolen att döma ngn som har gjort rätt. Det här dj-a sverige är fanimej korrupt!!!!

2009-11-05 @ 02:10:35
Postat av: m

Om man inte vill ha skallbenet spräckt så kan man alltid ge fan i att strypa tanter i bilar.

2009-11-05 @ 02:13:52
Postat av: ppihC

Har du någon gång försökt övermanna någon som är full och helt tokig? Det är inte bara svårt, det är farligt också.

Jag tycker att Per-Anders agerade helt korrekt. Och JA jag är för dödsstraff när det gäller vissa brott.
Konstig paralell du drar förövrigt..

"Postat av: Hans
civilkurage handlar inte om att spracka skallben pa manniskor."

Nej det handlar om stå för sin mening även när det innebär en personlig risk, förmågan att stå upp för sina värderingar, trots vetskapen om risken för motstånd.

Låt säga att Per-Anders skulle försökt hålla fast killen, killen kommer loss och drar upp en kniv och sticker ihjäl Per-Anders, och sedan slutför överfallet. Då hade en människa dött helt förjäves.

Wiiiiiie! EPIC FAIL på dig.

2009-11-05 @ 02:29:58
Postat av: Anders

Håhå, jaja. Så pratar ytterligare en omedveten kommunist i nattmössan.

När man ingriper gör man det bestämt, för att avsluta allt med en gång om möjligt, för att inte dra ut på förloppet och ge angriparen tid att omgruppera!

När man utbildar polis i batongslag gäller TVÅ hårda rapp (på varann direkt följande). Syftet är att det ska RÄCKA med detta - att man inte ska riskera att behöva slå igen fast vid en lite senare tidpunkt när förövaren hunnit ändra position till en mer svårangripen. Bakgrunden är dessutom att har man fog att använda batongvåld så ska man inte vara räd för att safta i tillräckligt.

Som otränad privatperson, i nödvärn, kan man inte förväntas ha träning i hur mycket våld som är "lagom" för att en knastertorr jurist-fjolla inte ska tycka att det är otäckt.

Fler frågor på hur det funkar i verkliga livet?

2009-11-05 @ 02:42:23
Postat av: Johnny

Ja, då vill jag se DIG hålla fast en hög människa som håller på att strypa en medmänniska. Om du kan hålla den situationen under kontroll tills polisen tillslut dyker upp, ja då är du inget annat än en stålman. Glad att det inte var du som var på samma plats som Per-Anders.

2009-11-05 @ 02:43:01
Postat av: #

Ringa polisen, haha du skojar?

Du ska ha riktig tur om du får dit en polis inom en halvtimme.

2009-11-05 @ 03:01:26
Postat av: evert

Min reaktion på denna typ av domar är att rättsväsendet är helt korrupt. Att det skyddar brottslingar, och att min enda chans att klara mig (utifall att jag råkar ut för hot) att totalt slå sönder den andra personen så att denne aldrig kan utgöra ett hot mot mig igen, och sedan ta mig ifrån platsen innan polisen kommer (ev. städa upp platsen så att jag inte kan spåras).

2009-11-05 @ 03:40:46
Postat av: Danne

guero, hur vet du att du orkar hålla personen?
Hur vet du om personen har kniv eller inte?
Eller en kanyl? Eller om personen tränat boxning eller kampsport? Det vet du inte.
Jag hade gjort samma sak som PA.
Han är en hjälte.

2009-11-05 @ 07:23:10
Postat av: Fredrik

Det var det dummaste jag läst på länge.
Bortsett från de helt ovidkommande jämförelserna med dödsstraff och sd så är det som två kommentatorer ovan redan sagt, det är inte så jävla lätt att hålla fast en grovt påverkad person som redan är i det sinnestillståndet att han är i fart med att strypa en förbipasserande 68årig kvinna. För allt Per-Anders visste så kunde mannen i fråga vara beväpnad med allt från kniv och uppåt, då är man inte så fräck även om man är ett "gäng".
Hade han gjort som han "skulle", d.v.s ringa 112 så hade kvinnan förmodligen varit död, och gärningsmannen fått 6 månaders psykvård, och det svenska rättsamhället hade kunnat klappa sig själv på axeln igen för att de "inte straffar utan vårdar". Tvi vale.

2009-11-05 @ 07:34:09
Postat av: Martin

Bra, då väntar vi med spänning att se hur ni hanterar civilkurragelagen. Passa på att styrketräna - håll fast!

2009-11-05 @ 08:29:43
Postat av: Nizze

"Hålla fast", tja då hade vi haft tå döda och 3 månader på kåken för 26-åringen, samt möjligen en hundring i skadestånd till barnen.

2009-11-05 @ 08:56:30
URL: www.TheReligionOfPeace.com
Postat av: Dr Luther

Lagen i sin nuvarande utformning motverkar civilkurage och laglydighet, och skulle man trotts allt ingripa vid ett slagsmål, så gör man bäst i att slå till ordentligt och sedan gömma sig för lagens arm... vad skapar det för ett samhälle? Öppenhet? Ärlighet?
Nej, även på denna punkt får man nog betrakta den amerikanska lagstiftningen - att man är skyldig att ingripa - som betydligt sundare än den svenska.

När det gäller dödsstraff... det handlar ju inte på något sätt om hämnd, vilket vissa tycks tro, utan snarare om rättvisa, något som de flesta rättssamhällen trotts allt bygger på.

2009-11-05 @ 09:01:41
Postat av: Johan

Om någon tar strypgrepp på en annan är det en dödlig situation. Då anser jag att gränsen för övervåld går väldigt högt.

2009-11-05 @ 09:51:36
Postat av: KLARTEXTEN!

Många våldsmän är knivbeväpnade! Du måste slå människan medvetslös snarast eller du kan sluta på bårhuset med en kniv i magen! Många har hamnat där, som ingripit!

2009-11-05 @ 10:07:52
URL: http://klartexten.wordpress.com/
Postat av: Peter Ingestad

Skitprat. Den slagne var helt vettlös, påverkad, hade redan träffats av ett hårt slag utan att ens reagera. Situationen var fullständigt ohållbar. Oförutsägbar. "Bara hålla fast"? Hur länge? I väntan på polis? Hur kan man vara säker på att vinna den brottningsmatchen? Vad är detta för dumheter! Och vad fan har Sverigedemokraterna med det här att göra? Är herr Quero ute efter att positionera sig som Vänster? Är det kanske DET som är det viktiga? Vilken jämmerlig blogg!
.
skakar bedrövad på huvudet

Den korta brännpunktsartikeln visar att lagstiftningen är OK. På denna borde givetvis Pettersson ha friats. Det är är ett justitiemord, fastslaget av Högsta Domstolen. Alltså prejudicerande. Därmed är politikernas pladder om "civilkurage" torpederat en gång för alla. Så fort man hör ett skrik på hjälp springer man i motsatt riktning. Man har ju allt att förlora, inget att vinna på att gripa in.

2009-11-05 @ 10:16:04
URL: http://kraxpelax.blogspot.com/
Postat av: Mattias

Den här bloggskribenten måste vara helt pantad med sådana föraktfulla åsikter om folk. Du hejar alltså på dom bilister som inte stannade vid kvinnans bil utan bara körde förbi? Och din parallell med SD visar på en total disrespekt för människor. Jag vågar nästan sätta en spänn på att du är en socialist. Det skulle i och för sig förklara dessa vridna åsikter.

2009-11-05 @ 10:46:09
Postat av: Hans

sa mycket upprordhet.. sa mycket sa man missar att lasa SVD artikeln:

"På håll såg Per-Anders Pettersson och några andra vad som hände och gick mot bilen och skriken. "

varfor skulle han ensam halla fast valdsverkaren? de var ju fler an han pa plats.

och ja. jag ar emot medborgargarden.

2009-11-05 @ 10:48:55
Postat av: bonno

@ hans:

Det är ju precis den här typen av domar som leder till medborgargarden. Om det nu fortsätter så som det är i samhället idag (att man inte få försvara sig eller skydda andra) vart tror du att det leder?

Det enda som återstår i ett sådant samhälle är att sluta sig samman i grupper och sköta sin egen rättsskipning.

2009-11-05 @ 20:30:06
Postat av: Hans

ja! ett medborgargarde som hjalper folk att lasa!!!

2009-11-05 @ 21:04:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: