Att vifta med en knytnave i luften....

...for att tillfredsstalla framlingsfientliga.
Det ar vad moderaternas forslag om att skriva 'svenskkontrakt' for folk fran utanfor EU som vill bosatta sig eller soka skydd i Sverige.
Moderaterna vet mycket val att lagar i Sverige galler for alla som vistas har - och ibland t o m for svenska som vistas utomlands. Det behovs inga kontrakt om att man ska folja svenska lagar for att folk ska fatta at man ar skyldig att folja lagen.
Sa ar ju rattsvasendet uppbyggt.
Inte skriver svenskar pa nagra kontrakt om seder och vanor och lagatlydnad nar de blir straffmyndiga.
Varfor skulle utlanningar gora det?
Det ar helt och hallet ett viftande med en nave i luften - helt i onodan.
Men visst finns det dom som tycker det ar bra.
Fast de skulle tycka det vore annu battre om granserna stangdes.
Sa varfor halvtillfredsstalla dom med denna papperstiger?
Roster.. roster.. roster...
Opinionsmatningar....

Och nar till och med Federley reagerar sa borde moderaterna forsta att de ar ute och har glomt bort sina tidigare liberala varderingar.

I DN skriver riksdagsledamoten Svantesson:
"Att bryta överenskommelsen måste få reella konsekvenser för båda parter. Kontraktet ska också vara kopplat till den ersättning som den nyanlände får och ska innehålla en tydlig gräns för hur lång tid ersättningen ska utgå."

Sedan radar hon upp exempel pa vad som hander om den ene parten bryter overenskommelsen.
Inte en rad om vad som hander om staten bryter avtalet.
Typiskt latsas att detta ar ett avtal mellan tva parter och sa ar det bara den andre partens ev tillkortakommanden som det ojas om.

Kommentarer
Postat av: Ola

Du - du tänkte inte på den delen som handlade om oskrivna regler och värderingar ? Ta seden dit man kommer ...?

2008-11-23 @ 10:54:48
Postat av: Salam

Håller inte med, att tvinga folk att lära sig lagar och annat och att skriva på ett papper att de verkligen har gjort det är inget fel. Samma med språket. Vänder man sig till ett land för att få skydd, hjälp, etc, så ska man också anstränga sig lite och lära sig hur landet fungerar, hur människor tänker, et, etc...
Många av de människor som kommer hit har aldrig levt i ett rättssamhälle och har ingen aning hur det funkar och vad det betyder. Och ofta beter de sig utifrån sin okunskap också. Att kräva att de lär sig språket och landets lagar och seder är lika med att hjälpa de i deras framtida liv här. Att förneka det är lika med att slänga ut de från landet, kanske inte direkt, men genom att isolera de i Rinkeby, Rosengård, etc.

2008-11-23 @ 11:04:29
Postat av: Hans

hur vet du vilka seder du ska folja?
de seder som en moralistisk kristdemokrat i gislaved lever efter - eller de seder som en vegan i laholm lever efter?

2008-11-23 @ 11:07:01
Postat av: Ola

Men snälla Hans - tycker bara att vi utan omsvep skall kunna diskutera saker som oskrivnaregler och värderingar i Sverige. Det har ju diskuterats i omgångar vad som är svenskt - lagar är väl sin sak men just de oskrivna reglerna och värderingar utgör mycket av det som som kan användas för att beskriva det svenska likväl som tex en brasilianare beskriver sitt Brasilien. Inte minst har den svenska kvinnan kämpat i decennier för jämlikhet - det utgör en del av det svenska och det tillhör väl vanligt hyfs att lära sig lite om och varför kring detta ?
(vilken religion man utövar är privat och skall inte ha något som helst med vårt samhällsstyre att göra )

2008-11-23 @ 11:36:07
Postat av: Ronnie

Vilka är de "svenska värderingarna" som vi har egentligen? Hur ser dem ut? Vilka värderingar en människa har är ju helt individuellt, eller?

Om Sverige har några generella värderingar och normer som den svenska regeringen vill att dess invånare ska leva efter så kanske staten borde utbilda befolkningen i dessa också? Så att alla känner till dem alltså. Det är ju först då man kan skriva under ett kontrakt på att man känner till dem.

Även som infödd svensk med svenska föräldrar så kan inte ens jag med gott samvete skriva under ett kontrakt där jag intygar att jag känner till alla svenska lagar och regler, och värderingar. Vem har koll på det? Moderaterna har säkert andra värderingar än 50% av befolkningen t.ex. Kristdemokraterna har sina värderingar, och Vänsterpartiet och Miljöpartiet har sina. Så först måste ju Riksdagen klubba igenom vilka värderingar som är "svenska".

Apropå "oskrivna regler och värderingar".... Vad skulle de vara? Att vi tar i hand och hälsar på varandra när vi möts? Att vi först tar av oss skorna när vi går in i en lägenhet? Att i Sverige så sitter vi tysta med nedsänkt blick i buss och tunnelbana?

Eller, att i Sverige är alla människor laglydiga, vi slår inte våra kvinnor eller barn, vi begår inte brott, vi är snälla och hjälpsamma, och går i kyrkan och sjunger en sång för Jesus på söndagar!

Men är det så?

2008-11-23 @ 11:58:08
Postat av: Hans

Ola.. de brasilinare jag kanner beskriver just det.. sitt Brailien .. inte alla brasilianeres Brasilien.
De jag kanner tror inte for ett ogonblick att ett lands seder finns.
de ser att individer o grupper av individer har seder.


2008-11-23 @ 14:10:57
Postat av: Ola

Hans, jag håller med dig så är det för alla individer men jag är övertygad om att en brasilianare känner sin lands själ och kan beskriva de basala gemensamma värdegrunderna - inte sant ?

2008-11-25 @ 08:34:05
Postat av: Hans

en brasilinare.. det omfattar en pilbagsjagande indian i amzonasdjungeln och en transvestit i tyllklanning pa rios gator..

och de kan beskriva de basala vardegrundena i Brasilien, menar du?

2008-11-25 @ 08:47:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: