Det ar ett himla tjatande om slojor ...

... pa Danmarks grundlagsdag.

Men det tjatas inget om hattar och kepsar eller feta oldrickande halvnakna danskar som skralar pa Stroget.
Men det tjatas om slojor.
Fran alla partier.
Grundlagen firas.
Men det pratas slojor.
Det ar nagot ruttet i staten Danmark.

En sen restaurang.
Oppet till midnatt.
Personalen pratar som om de vore statister i Lady & Lufsen.
Fuskitalienska.

Stockholm idag.
Nationaldagsflyg.
Jag antar att SAS kor in en svensk flagga i smorrebrodet.
Bra sa.
Sjalv ska jag handla choklad.
Har inte forbrukat nagra pengar mer an pa mat.
Det gar inte.
Borjade dag 1 med att ga in pa Illums bolighus.
Det lockade inte.
For manga saker.
Alldeles for manga saker.
Shoppingaversion som foljd.
Direkt.

Kommentarer
Postat av: S

Hm, hattar och kepsar bärs även av män medan det bara är kvinnor som förväntas gömma sig under slöjorna.
Kanske därför det tjatas om slöjor?

2008-06-10 @ 21:10:51
Postat av: hans

sjalvklart .. om man vill till varje pris forsoka forklara for sig sjalv varfor kvinnor som ar muslimer inte ska fa ha samma ratt att fa valja sina klader som kristna kvinnor o ateister...

2008-06-11 @ 09:02:18
Postat av: S

Naturligtvis ar det sa, dvs. om man vill till varje pris forsoka forklara for sig sjalv att slojan ar "klader", vilka som helst. Slutar man latsas, daremot, kan man erkanna sarbehandlingen av kvinnan och forvantningarna pa henne att gomma varje farlig kvadratcentimeter av sin hud.

2008-06-17 @ 22:49:30
Postat av: Hans

nej, en sloja ar en sloja och inte vilket plagg som helst.
kruxet ar dock att du skyller pa sarbehandling nar du i verkligheten sarbehandlar de kvinnor som vill bara sloja.
Kan andra manniskor an slojbarerskor valja kladesplagg utifran de forvantningar de kanner fran omgivningen?
Gor de fel i sa fall om de valjer utifran vad de tror att andra ska vilja att de bar?

2008-06-18 @ 14:32:49
Postat av: S

Det ar forst efter att ha haft mojlighet att valja som man kan saga att nagon gor nagot av fri vilja. Inom religiosa grupper har man overlatit bestammanderatten at gud, dvs. i praktiken at dem som tolkar hans ord, oftast man. Och, inte overraskande, tvanget och kontrollen som ror sexualitet (exponeringen av bar hud) riktar sig uteslutande mot kvinnor.

I det har sammanhanget ar det knappast meningsfullt att ta upp kladesplagg som inte omgardas av religiosa pabud, dar ar det ju mer fraga om bararens konformitet.

2008-06-25 @ 04:26:55
Postat av: Hans

hur manga slojbarande kvinnor har du pratat med?
eller du kanske vet hur detanker utan att prata med dem?

2008-06-25 @ 17:06:07
Postat av: S

ja, jag vet hur troende tanker, vet du?

2008-06-26 @ 04:38:55
Postat av:

nej.
jag drar inte alla troende over en kam.
och jag tror ming inte heller veta hur andra tanker.
sana magiska egenskaper tilltror jag mig inte.
jag froedrar att lyssna pa - och resonera med manniskor - inte att iaktta dom pa distans och tro mig veta vad de tanker.

men alla ar val lyckliga pa sitt satt.
du kanske ar lycklig av att tro dig veta hur andra tanker.
vad vet jag om det.
men gor du det - sa tycker jag synd om dig som gar miste om manga langa samtal.

2008-06-26 @ 06:53:23
Postat av: S

Varfor aterfaller du i din raljerande ton som du brukar mot de som inte delar dina asikter? Du foredrar ju “att lyssna och resonera med manniskor”, eller?

Alla sant troende kan dras over en kam i ETT avseende – de TROR pa guds ord och forsoker leva efter det (eller som det tolkas). Det ar det primara. Hade du levt ibland dem hade du ocksa vetat det, till det behovs det inga magiska egenskaper... Du grundar dina asikter pa samtal du haft med enstaka troende personer? Visst, du kan fa reda pa ett och annat genom dina samtal men sanningen blir alltid tillrattalagd i sadana diskussioner, som du sakert forstar, du far hora vad personerna vill att du, som utomstaende, ska fa hora.

Jag ville diskutera det principiella i att behova dolja sig som kvinna. Det har inte du haft nagot att saga om, tyvarr.

2008-06-29 @ 07:02:55
Postat av: S

Alla sant troende kan dras over en kam i ETT avseende – de tror pa guds ord (eller som det tolkas) och forsoker leva efter det.
(Och det var ungefar vad jag forsokte fa fram har, inte att jag ar en tankelaserska... allt ar sjalvupplevt, men ironisera garna om det ger dig en kick.)
Denna lydnad har storre konsekvenser for det ena konet an for det andra, och slojan ar bara det - utat - mest synliga exemplet pa sarbehandlingen.

2008-06-30 @ 04:53:44
Postat av: Hans

jag har lart mig att det ar svart att 'lyssna och resonera' med manniskor som drar alla over en kam.

dar ar det nog inte lyssnande som hjalper.

2008-07-01 @ 11:00:46
Postat av: S

Bortse fran inlagget fran d. 29, det var skrivet i affekt och da det sag ut som att det inte gick in skrev jag pa nytt d.30, mindre aggressivt, hoppas jag.

2008-07-02 @ 02:44:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg: